Linkbuilding is het generen van externe links naar de eigen website. Linkbuilding is onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO -> search-engine-optimalisation).
Tegenwoordig draait uw positie binnen bijvoorbeeld Google voornamelijk om de autoriteit van uw site. Een belangrijke manier om de autoriteit van uw website te verhogen is het linkbuilden. De aangemaakte links hebben een bepaalde waarde voor uw autoriteit, dit is afhankelijk van de waarde (de pagerank) van de site waar de link van afkomstig is en van hoeveel unieke domeinen deze links afkomstig zijn.
Zoekmachine optimalisatie zorgt maar voor een beperkt deel tot een hogere positie binnen Google. Het is weliswaar een belangrijke voorwaarde, maar er zit een plafond aan. Op dit moment komt linkbuilding om de hoek kijken. Heel simpel gezegd is het namelijk, hoe meer links hoe hogere positie binnen Google. Linkbuilding is dus van groot belang! U kunt er voor kiezen zelf links aan te melden, of u kunt linkbuilding uitbesteden. Mocht u hier meer over willen weten, dan kunt u contact met mij opnemen.
Linkbuilding is niet zo simpel als het lijkt. Google is een zeer geavanceerde robot en verkeerd gebruik van Linkbuilding kan uw posities veel schade toebrengen, zelfs een ban is mogelijk. Leest u daarom ook vooral de Do’s en Don’ts goed door!
Allereerst dient u een aantal belangrijke zoektermen te kiezen waarop u graag gevonden wilt worden. Een goed aantal is tussen de 5-15. Daarnaast is het het meest ideaal om 40% naar uw homepage te laten linken en 60% naar dieper gelegen pagina’s (deeplinking). U moet dit vervolgens koppelen aan uw zoektermen. Maak dieper gelegen pagina’s aan voor een aantal zoektermen, en optimaliseer die daarop. Optimaliseer uw homepagina op uw naam en een of twee extra zoektermen. Vervolgens gaat u sites langs waar men links wil plaatsen. Vraag of zij ook een link naar uw site willen plaatsen en geef de url en de anchortext op. Dit wil zeggen dat in 40% van de gevallen de url uw homepagina is en de anchortext uw naam of een van de andere twee zoektermen zijn (de anchortext is de tekst waarop geklikt wordt). Met linkbuilding gaat het er dus om dat u doelgericht optimaliseert op een aantal zoektermen en deze in de anchortext verwerkt. Op deze manier vergaart u meer autoriteit op de door u geselecteerde zoektermen, en autoriteit in het algemeen. Het resultaat is een hogere positie binnen Google wanneer er op een van deze termen gezocht wordt. Succes!